torsdag 22. mars 2012

Damene først?

Når jeg ser på "Damene først" på Tv Norge, slår det meg at jeg har gjort verdens største kupp når det gjelder valg av ektemann. Vel, ordet "valg" høres lettvint ut, la oss heller si flaks, eller en styrelse.
Jeg har bestemt meg for at jeg aldri skal klage på han. Vel er det noen ting han ikke gjør, men jeg vet at han kan, og han gjør det hvis han må. Vaske klær og prosessene rundt dette, f.eks. Det gjør jeg. Men det er greit!


For han gjør så mange andre ting. Han lager middag. Han bringer og henter i barnehagen. Er utedressene våte, ja da henger han dem på vaskerommet, sirlig over en stol, slik at de har sjans til å tørke til neste barnehagedag. Han vrenger til og med votter og tar ut innlegg i skoene for at de skal tørke. Han legger ett av barna nesten hver kveld. Og her en dag, da det var min tur til å sove litt lengre, så hørte jeg støvsugeren var i gang. (Og nei, det var ikke første gang han tok i støvsugeren...) Er det skitne gryter på kjøkkenet, så er det ikke en selvfølge at det er jeg som skal vaske dem. Alt dette, og mere til, gjør han, uten at jeg trenger å mase om det. Mange ganger når jeg ikke å tenke på at ting skulle vært gjort engang, så er han ferdig med det.


Likevel er han en "mann". Han kan snekre, han hugger ved, henter stort sett ved, strør når det er is på gårdsveien, og ordner med bilene. Han har vært avløser i mange år, så han kan melke kuer og det som hører med.

Når jeg ramser opp alt dette positive lurer jeg litt på hva JEG egentlig gjør? Jaja, han har nå ikke klagd enda,  så det kan jo hende han er fornøyd med kona si. For så veldig romantisk er han ikke, så han sier ikke sånnt med blomster akkurat, at han liker meg. Han kommer ikke med gaver og den slags i tid og utide. Men det er greit. Jeg har ikke lov å klage. Det hadde nesten vært litt ekkelt hvis han gjorde det også, for da hadde han vært altfor perfekt, og jeg hadde blitt enda mer bortskjemt. Jeg vet jo at jeg betyr noe for han selv om han ikke kommer med blomster, for det var jo en grunn til at han valgt meg.

Det er noe som heter: "Det du gir oppmerksomhet får du mer av". Velger du å fokusere på det din kjære ikke gjør? Ja, da kan det jo fort hende at det dukker opp masse av det. Og mer kan det bli. Velger du å fokusere på det han/ hun faktisk gjør som er bra, så er sjansen for at det blir mer av dette større.

Dette ble et rosenrødt innlegg. Men er det ikke greit at noe er rosenrødt her i livet også? Det er jo det vi trakter etter. Jeg er iallefall fornøyd med min mann, og håper (og tror) jeg ikke er den eneste som har det sånn!

Kos deg på tur, kjære! Det fortjener du! ;)

11 kommentarer:

  1. Jada, rosenrødt er fint. Bare det ikke blir totalt råssa! :-)
    Men høres ut som det valget/styrelsen var gull. Ikke alle menn er like oppmerksomme på ting som skal gjøres, men må styres i retning av oppvasksken og støvsugeren. Så ikke det programmet, men om de mannfolka der er som de i "Da damene dro" så skjønner jeg tegninga. Etter det sitter jeg som byjente igjen med inntrykket av at på bygda lever de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene i beste velgående.

    Ha en kjekk fredag. En mann som gjør sin andel av alt det kjedelige som må gjøres i en heim er mer verdt enn en blomsterkvast i ny og ne.

    SvarSlett
  2. Fint innlegg - burde ha klart å skrive noe lignende, for jeg har også en ålreit mann:) Og jeg tenker også "hva gjør egentlig jeg?". Men min mann klager heller ikke, så da er det jo greit;) Blomster må jeg kjøpe sjøl, og han trenger å minnes på en del ting. Men ellers er han bra:)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Tror mannen din er i slekt med min jeg gitt! ;) Gleder oss til besøk, snart, snart, snart!

    SvarSlett
  4. Kjempefint innlegg =) Nettopp funnet frem til din koselige blogg..jeg legger deg gjerne til i min bloggliste=)
    Fin fredag ønskes deg og din kjære familie=)

    SvarSlett
  5. Virker som om du har funnet en kjernekar! Og bra er det! Her i huset er vi like late, så vi må ta skippertak rett som det er begge to. Skulle ønske han tok i litt mer uten jeg maste på han, men han er nå bra god likevel da! :)

    SvarSlett
  6. Bra mann! Ha en rosenrød helg! :)

    SvarSlett
  7. Heisann.helt enig med deg at vi må prøve å fokusere på det positive.Min mann er ikke så huslig av seg men tar alt med huset ute,biler hytta og båt.å når jeg har vært borte på tur kommer jeg alltid hjem til rent å ryddig hus.Jeg er så heldig at han av og til bare sånn uten videre kommer hjem med blomster og det liker jeg veldig godt.Ønsker deg ei god helg.

    SvarSlett
  8. Hei! Eg er ganske fornøgd med min også;) Kunne tenkt meg litt kommunikasjon av og til, men for all del... Blomster er ikkje så viktig som at han vaskar do, og resten av huset! Eg lagar maten, men han klarer det om eg ikkje kan ein dag. Og om det er krise, skikkelig krise, kan han sette på klesvasken også;)

    SvarSlett
  9. Nei du er nok ikke den eneste som er heldig med mannen din, me too!!
    Kommer hjem til midda hver eneste uke dag, han vasker, rydder, leker, okoser, gjør lekser med barn...er her for oss!
    Mæ...ligger på sofaen og kniper med tærne, æ c",)

    Klem Anna

    SvarSlett