mandag 10. oktober 2011

Skal vi være bekymra?

Sønnen vår kommer hjem fra barnehagen og jubler ikke over at vi har kylling og pomes frites til middag, men over at vi har salat til. Salatbollen står på bordet og venter på at resten av maten skal bli ferdig i ovnen. To barn kaster seg over salaten, og spiser opp all paprika, tomat og agurk før vi rekker å sette oss til bordet. Lillesøster liker alt storebror liker, så her er det vill stemning, som om det var julemiddag.
Vi lurer litt på om det er greit at de spiser seg mette på salat før resten av middagen, vil andre folk og eksperter synes det er greit?Men hva kan man si? Nei til salat? Så vi lar dem gnafse.

Men det er noe som ikke stemmer her... Barn liker jo ikke salat og grønnsaker! Det er noe foreldrene skal presse dem til å spise, og lure inn i annen mat, sånn er det bare. Altså er våre barn spesielle. Og det vil vi jo ikke. Alle barn skal være like. Hva skal vi gjøre? Noen gode råd på veien?

Legg til bildetekst


8 kommentarer:

  1. OMG! Gjem salaten neste gang. La den vente til ETTER middagen! Når de er gode og mette etter "pommfrien" og du setter fram salaten samtidig som du gjør en stille æasj-grimase tenker jeg de sanser seg jeg. :-D

    :-) Herlig.

    SvarSlett
  2. Datra mi på sju mnd eeeelsker brokkoli. D e et slit, og sånn går no dagan ;)

    SvarSlett
  3. Dette kvalifiserer nesten til bekymringsmelding.......
    (fra spøk til revolver: jeg har også ei på 3 som er sånn. Hun hiver innpå med tomat, rosenkål og alskens sunnheter. Fantastisk!)

    SvarSlett
  4. Vi har også hatt sånne raringer! Men så ble aldri grønnsaker presentert som uspiselige heller. Hver gang de fikk mat de ikke likte, måtte de øve litt hver gang på å spise det, og stort sett var de veldig stolte når de etterhvert likte det! Og de ble veldig lei seg når de var i selskap og ikke fikk skikkelig mat som vi voksne, men bare måtte spise pølse i brød eller lignende.Det har aldri vært favorittmat. Jeg oppdro nabogutten på samme måte også, det funka fortreffelig. Nå har han to kresne storebrødre, og han er altetende.

    SvarSlett
  5. Favoritten til vesla vår er grønne erter. Alle de andre grønnsakene er også veldig gode.
    Resten av middagen spiser hun hvis hun orker, etter å ha fortært en imponerende mengde grønnsaker.
    Vi har et deilig luksusproblem. :)

    SvarSlett
  6. Du bør fylle tomatene og paprikaen med sjokolade, karamell og kjeksbiter, og kanskje bytte ut agurken med grønne godterier som ligner. Slik kan du gradvis venne dem til å være som andre barn! :)

    Festlig blogg du har! Jeg er stadig innom.

    SvarSlett
  7. Hehe, ser vi har samme "problem". Her går det heller ikke an å sette salatbollen (eller skpla med kokte grønsaker) på bordet før resten av middagen. Kan jo ikke risikere at ungene spiser seg mett på sunne grønsaker ;)

    SvarSlett
  8. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett