mandag 31. januar 2011

Brød

Hva er det med disse brødene som er så vrient?
Nå har jeg prøvd flere ganger å begynne å bake brød istedetfor å kjøpe. Det skal visstnok være sunnere, billigere og bedre.

Bedre ja. Brødene smaker jo ikke så verst, synes JEG iallefall. Det er vel heller konsistensen som aldri klaffer. Gutten vår vil ikke ha hjembakt, i den lille grad han eter brød. Og det kan jeg jo forstå, hvis jeg går i meg selv. Enten blir brødene for ryene, og må inntas i smulevis etter at skorpa har falt av, eller de blir altfor tunge og kleimete, og setter seg omtrent fast i ganen. Det har også hendt at de har vært en direkte årsak til alvorlig gassdannelse i de indre organer hos oss som har spist dem.

En gang fikk jeg høre av mannen til bestevenninna mi (som forøvrig nesten var min mann også i en periode, sånn sett at jeg hang sammen med venninna mi omtrent hver dag (FØR jeg fant meg egen mann og flytta (da savna han meg! Søtt!) (tror jeg iallefall)), og da rotter jo venninner seg sammen, så jeg hadde en liten part i ham jeg også. Han sa ting veldig direkte til meg, og anså meg nok som hans offisielle mobbeoffer, da han jo ikke kunne angripe kona på samme måte.) "Luftige brød du har!" Etter årevis med direkte tale fra den kanten så jeg automatisk med på mine edlere deler, og tenkte kanskje jeg hadde glemt å putte den ene inn igjen etter amming, eller hadde jeg unormalt stor kløft?

Nei, det var faktisk BRØDENE han snakka om (heldigvis!! LITT dannelse har han jo, selv når det gjelder meg. Forresten han som har gitt meg navnet "Kåfjordolga"). De jeg hadde bakt og stekt for anledningen. Vi fikk jo besøk, og da er jo hjembakt litt ekstra godt. Men denne gangen var de visstnok for luftige. Altså gassproduserende. Kanskje LITT upassende når man er på besøk sørpå og har et sterkt ønske om å være dannet?

Tilbake til nåtiden. I går prøvde jeg meg IGJEN! (Joda, har bakt brød siden de "luftige".)
Når jeg stappa dem i pose slo det meg at disse var da skrekkelig tunge!! Jeg var simpelthen NØDT til å veie dem...


1.237 kilo!? Det er jo reine treningsbrødene (for oss som nøyer oss med de lette vektene). Ett i hver hånd ei stund, og man vil nok få et par betraktelig større "bisepser og trisepser". Og blir du sulten underveis, så er det jo ikke tilgang på mat det skal stå på...

Sukk. Disse ble jo av den kleimete sorten.
Men jeg KAN jo ikke gi opp!? Kanskje følge oppskrift neste gang?? Noen råd?

20 kommentarer:

  1. Flire.. øvelse gjør mester heite det.

    Tre ting du må passe på: 1. ha salt i brødet ( da blir det luftig når det heves, og holdes luftig etter steikinga)
    2. Ha nok olje i deigen- eg bruke ca 1/2-1 dl avhengig av deigstr. oljen gjør at brøan ikke ryr.
    3. Steik NEDE i ovn, bruk vanlig over/undervarme ( ikke varmluft, altså) og ha tempen på 180 grader. Vil du ha ei mørkere skorpe, så skrur du opp til 210 grader de siste 5 minuttan. Eg steike vanligvis to brød i form, eller 4 i langpanna, i ca 50 min.
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Sorry, brødbaking kan jeg ikke hjelpe deg med, men et par sånne brødmanualer til styrketreninga hadde ikke vært så dumt.

    SvarSlett
  3. Jeg følger oppskrift, bruker desilitermål og spiseskje for å få det nøyaktig. Vil du ha den? Blir alltid bra!

    SvarSlett
  4. Ta en titt på denne bloggen! Her er utrolig mange gode tips. Det siste om et brød som nesten alltid blir vellykket og som ikke trenger knaing.... bare maaaaasse heving :)
    Lykke til!
    http://ingvildsmatblogg.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Takk alle sammen! :) Ja, Kristin, send alt av oppskrifte! MÅ finne ei oppskrift som blir vellykka no.

    SvarSlett
  6. Driv akkurat å bake brød her : ) Best med hjembakt vettu ; )
    Min oppskrift:
    1 pk grovbakst
    8 dl hvetemel
    2 dl havregryn ca.
    2 pk tørrgjær
    2 ts salt
    1 ts sukker eller 1 ss sirup
    2-3 ss soyaolje
    ca 12 dl vann
    heves 1 time, bakes ut, heves ca 45 min. og stekes ved 200 gr 1 time!!
    Kan teste ut den her om du vil- kjempeenkel rett og slett og veldig gode hverdagsbrød
    klem

    SvarSlett
  7. Jeg sliten med akkurat samme greiene når jeg baker brød. Blir liksom aldri helt stas. Men Tove over her, ser ut til å bli redning for neste forsøk.

    SvarSlett
  8. Takk Tove! :) Da e det ingen bønn! Må bare prøve på nytt. Men det får bli i morra. Brukt opp alt hvetemelet.

    SvarSlett
  9. Brødbaking blir så enkelt som bare det om du bruker ferdigblandingene i butikken.. Hjemmebakt men ferdig likevel.
    Hvis du kjøper solsikkebrød eller matpakkebrød, så skal du se det går så bra så. Følg oppskriften slavisk og hevetiden kan faktisk utvides. Så får du herlige brød som smaker godt og er sunne og rimelige.
    Her i huset er det far som baker brød og boller. Også med bollene bruker han ferdigmelposene og det blir så gode boller så.

    Hjemmebakte brød er forresten tyngre enn kjøpebrød, det er jo mye mer mat i dem. Jeg synes børdet ditt så kjempefint ut.

    SvarSlett
  10. Jeg sier bare, "ikke knø" brød er tingen :)
    Går som ett virus her i blogglandia og det beste av alt, det krever ingenting og smaker godt.

    http://bloggingaroundthechristmastree.blogspot.com/2011/01/no-knead-bread.html#comments

    SvarSlett
  11. Jeg er ikke den rette til å gi råd om brødbakst. Men kanskje du finner litt trøst i å lese hvordan det foregår når JEG baker? Felles skjebne og-så-videre...

    http://hogefeld.blogspot.com/2008/09/bakst-med-komplikasjoner.html

    SvarSlett
  12. Fantastisk hærlig lesing!!! Tårene triller - så morsomt var det! Kanskje særlig fordi jeg ikke plages med brødbaking...?? Havrebrød og kornbrød, blandes + litt olje, så kan du ikke mislykkes!

    SvarSlett
  13. http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/boller%20af%20staal/Gode%20raad/20071119144630.htm

    Sjekk ut bakerådene til Camilla Plum. Det er en dame som vet hva hun driver med. Programmene hennes kan virkelig anbefales.

    SvarSlett
  14. Hmmm...hadde tenkt å foreslå mitt beste og eneste tips, nemlig å KJØPE brød... Men etter at Tove la ut oppskrift (og eg veit jo at ho bake i tide og utide..), så kan eg jo nesten ikke komme med mitt gode tips allikevel. Kanskje eg også skal prøve meg, en vakker dag...på Tove si oppskrift? ..med en viss fare for å bli lagt inn på skjerma avdeling av resten av familien. I beste fall får dem bare sjokk ;)

    SvarSlett
  15. 11 dl lunket vann (40 grader)
    2 dl kulturmelk
    1,5 pakke tørrgjær
    6 ss matolje

    Blandes!

    Tilsett:
    1 dl kruskakli
    4 dl havregryn
    5 dl sammalt hvete, grov
    3 ts salt
    3 ss sukker / sirup

    Tilsett hvetemel, ikke for mye, deigen skal være litt løs. Hvis du bruker maskin skal det ikke være så mye mel at den blir til en fast klump. Bruk olje til utbaking.

    Heves en time + 25-30 min etterheving (til brødet akkurat når kanten på brødforma).

    Stekes på 180 grader nederst i ovnen i 55 min, ta brødene ut av forma og stek de i ca 10 til.

    SvarSlett
  16. Tikk takk igjen! Skal prøve alle og se hva jeg får best til. ;)

    SvarSlett
  17. Jeg bruker oppskrifta jeg fikk av min mor. Den er så bra, for jeg slipper å ta i deigen. Deigen er så tynntflytende at den helles i to former.
    I miksern:
    1 kilo mel
    2 never grov sammalt hvete.
    Salt
    1 pk tørrgjær.
    1 liter lunka vann.
    Smelta margarin eller et par dl olje.

    Blande godt i mikseren.
    Hell stoffet i to brødformer.
    Hev en time.

    210 grader i 1 time.

    Enkelt, og brøene blir veldig gode.

    SvarSlett
  18. Hærlig med en "mammablogg" som ikke gir meg prestasjonsangst. Takk :-)

    SvarSlett
  19. Jeg bruker ferdigposer, men mangedobler hevetida. Dvs. jeg hever både deigen og de ferdig utbakte brødene "til jeg er fornøyd". Også bruker jeg fersk gjær.

    Og husk, gjærbakst, spesielt den grove sorten, funker best på væksarmåne (når månen øker, dvs. de to ukene før hver fullmåne).

    Smører du brødene med smør før og vann etterpå blir ikke skorpa hard (barn liker jo ikke sånt).

    SvarSlett
  20. Jeg er et brødhue (haha) når det gjelder brødbaking, totalt fiasko HVER gang! Helt til jeg prøvde meg på eltefritt brød. Fantastisk! Har bare bakt denne grove varianten, saftig og godt! http://matentusiasten.blogspot.com/2010/12/grovere-eltefritt-brd.html

    SvarSlett