torsdag 20. januar 2011

Så sånn gjør DOKKER!?

Jeg liker jo å ha det ryddig, jeg gjør jo det. Iallfall når vi får besøk.
Men noen ganger er det skikkelig slitsomt å ha det ryddig hele tida. Eller, OFTE er det slitsomt.
Så da tar vi de lette variantene på rydding, som dere jo har skjønt.
Som nå i ettermiddag. Jeg satt i sofaen med ei småsur lita snelle på fanget. Aha! Da kom jeg på at hun sikkert måtte luftes. Så jeg vranga av henne strømpebuksa. Åh! SÅ mye blidere på ett sekund! Men da satt jeg jo der, med ei strømpebukse i hånda. Å løfte på skrotten (to skrotter faktisk) å GÅ og legge den på plass føltes ikke aktuelt der og da. Så den strømpebuksa stakk vi under ei sofapute.

Men akk. Plutselig fikk vi besøk av pappa og ei av søstrene mine på 13. Det første hun kommenterte da hun kom til sofaregionen var: " Jasså! Så sånn gjør dokker når dokker får besøk!?" og løfta på puta. "Og se der, og der." sa hun, mens hun pekte på flere puter.
Automatisk tok jeg ett av plaggene som lå under ei pute og slengte den på gulvet mot ei krå, der det lå flere plagg. Så var de iallfall på samme plass, klar for å bæres videre. I morgen, kanskje.
"Javel", hørte jeg videre. "Så det e SÅNN det skal gjøres??" Ja.

Ja, sånn gjør VI det. Og jeg har bevist hvor dårlig forbilde jeg er for mine småsøstre. Hun måtte liksom gni det ettertrykkelig inn også. Men har jeg dårlig samvittighet? Næh! Hvor har JEG lært det fra?
Det var vel ikke få ganger, når jeg bodde hjemme, at det kom bil opp veien og vi skjønte at nå får vi besøk. Alle vi (anstendige? eller feige, som ikke ville vise fram rotet?) i familien så oss kjapt omkring, gjorde mange kjappe bevegelser med armer og bein, og vips! Når besøkene kom inn døra var det sååå ryddig og fint.
Vi fikk til og med kommentarer på det: "Dere har det veldig koselig og rolig til at det bor så mange her."

HAHAHA. De skulle bare visst. En drøss sjenerte unger som satt som lys når det var "fremmede" tilstede, men som, når besøket var på trygg avstand på E6, spratt og hoppa rundt som apekatter. Lydnivået var jo også deretter. Og rotet også. Ja, SÅNN hadde vi det. Det er vel bare et par småsøstere som ikke helt husker de villeste åra av barndommen.

17 kommentarer:

  1. Fader, nå innser jeg hvorfor det er så rotete her, sofaputene er FASTE!

    SvarSlett
  2. Ha, ha! Ja akkurat SÅNN er det! Vi er flere som er vokst opp i et hus fullt av lurveleven med små og lure gjemmesteder for rot. Veldig praktisk å ha vaskerom rett innfor kjøkkenet! Ikke det at den brukes til å lagre rot som ryddes unna i en fei, altså...

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Ja,SÅNN er det vel i de fleste hjem vil jeg tro.. ;-)vi stapper panisk i oppvaskmaskinen, lukker dører, legger klær under dyner..hiver klær og håndklær som ligger på badet i skittentøykurven..vips-ryddig!
    Mine tenårlingsdøtre har skjønt dette..får de uventet besøk, kan du være sikker på at skittentøykurven plutselig er stappfull. Lett match!

    SvarSlett
  5. Prøver med panisk rydding her innimellom, men det hoper seg jo bare opp. Vi flytter liksom bare en haug fra et stad til et annet. Trenger seriøs ryddehjelp.

    SvarSlett
  6. Hehehe! Ja akkurat sånn er det! Du skulle sett soverommet vårt; det er mer som en bod enn et kjærlighetsrede! Dit inn går jo ingen andre enn oss uansett ;)

    SvarSlett
  7. Veldig greit å ha et rom til sånt og, da ser det JAFFAL ryddig ut! Man kaster alt (bokstavelig talt) inn der, og resten av leiligheten ser kjemperyddig ut. Når gjestene har gått, derimot, begynner problemene, Skal man rydde opp med én gang, eller... Vanligvis skal man bare først, og da blir det fort fullt på rommet...

    SvarSlett
  8. Det har jeg ikke tenkt på!! Syns jeg går rydder huset hele tiden, kansje jeg skal endre strategi...!!
    Go helg fra Små gleder:)

    SvarSlett
  9. He-he! Kjenner meg igjen her, du....Særlig når min mor og far kommer på besøk =) Da bør også doen være ren og pen! Jeg er flink til å tenke kreativt! Stabler fort ting inni oppvaskmaskinen som slett ikke skal være der! Gjemmer klær på soverommet i full fart, og sko i skoskapet i hulter til bulter!

    SvarSlett
  10. hahah, der kjenne eg meg igjen. hurtig rydding e en spesialitet! ikke rart det ser bomba ut inni skapan mine.. heheh.
    vi hadde det likens da vi va små, eg å eli rydda, mens maria føuk på matboden og vispa i hop vaffelrøre, evt tinte nåkka fra fryser... heheh! men sånn va det, me hus fult av unga!

    SvarSlett
  11. Rydding er overoppskrytt!!

    SvarSlett
  12. Har også soverommet rett ved siden av stua, og klær slenges gjerne inn dit når det skal ryddes i hurten og sturten. Har et bord der jeg har plassert stearinlys, tør ikke å ha levende lys på salongbordet, for mye brennbart materiale der øyeblikket.

    SvarSlett
  13. Du lager artige innlegg om hverdagslivet!
    Artig å bla rundt i bloggen din!

    SvarSlett
  14. A clean house is a sign of an empty life.

    SvarSlett
  15. Vi også har et rom man slenger ting inn i. Et rom ingen andre skal se. Dessverre er det der han far har leketøyet sitt og et stadig behov for å leke med besøkene - selv om jeg har sagt at jeg snart låser den døren.
    Å så koselig og ryddig og så går man inn i innerste helvete... uups...

    SvarSlett
  16. Gud og fader, så DEILIG å lese ein blogg skrive av eit normalt menneske med rot i huset! Når ein les diverse bloggar får ein jo inntrykk av at alle er manisk ryddige og vellykka i liva sine, og så sit eg her med hybelkaninene mine og kjenner meg som ei ruske. Haha. Godt eg ikkje er fullstendig åleine;)
    (Ikkje at du er ei ruske, altså. Berre velsigna normal!)

    SvarSlett