lørdag 29. januar 2011

Retro

Det er så utrolig populært med RETRO for tida. Det har det vel vært i noen år, når jeg tenker meg om. Jeg kom til å tenke over selve ordet RETRO. Hva betyr egentlig det? Det står i ordboka at det betyr bakover, tilbake, tilbakevirkende. Javel!
Men da trenger man vel ikke å "gå over bekken etter vann", og hoppe helt til 50- og 70-tallet!? Da kan man jo bare se på det som var i fjor? Eller i forgårs? Og så lenge det er retro så er det jo populært?


Ser vi sånn på det, så er jeg faktisk SKIKKELIG retro...


Jeg må bare si det: ENDELIG!!! døde den! De skulle ikke tåle trekk, så jeg satte den i yttergangen. Den skulle vannes gjevnlig, så jeg slutta å vanne den. Men den var seig som en gammel uttygd tyggegummi.
Endelig døde den, og den kan til gjengjeld kalles skikkelig retro.
 (Jeg liker ikke jul i andre måneder enn i desember.)


Før bodde vi nært Ikea. Sukk. Det var tider. Så jeg kikker stadig bort på denne retrolampa mi fra Ikea, og drømmer meg bort. Vill leting etter snarveier. Omtrent ikke èn smilende og fornøyd mann, sutrete barn, og kvinnfolk som går saaaakte og saumfarer hver en krok. DET var tider det.


Hvem sier at mat ikke kan være retro?? Se på denne bananen.
Den er passe brun i kantene og på stilken. Fin retro gulfarge. Kult klistremerke.


Men her har vi retroen over alle retroer... Kan det bli mer retro enn dette?
Det VAR en gang et lam... Vi HADDE det ved middagen i dag, og skal ha det til middag i morra.


Dette er retrokunstverk. Stekte kjøttdeigen TILBAKE i tid. Retro. Står der og  roper:
"Vask meg! Vask meg!!" Men jeg synes den ble så fin. Som jordkloden liksom. Må se på den litt til...


Sett sånnt!?
Disse armene har jeg kjent i...skal vi se... 6 år. Jeg ser BAKOVER og smiler.
Retroarmer er gode å ha.


En skikkelig retroovn som har gitt oss varme i årevis TILBAKE.
I tre ulike hus faktisk. Utrolig kul hvitfarge.


Denne vasken ble vaska TIDLIGERE i dag. Har dere hørt om en retroklesvask før??
Selges billig til de som gidder å henge den opp. Men da må de brette klærne på stativet først,
så denne får plass til å tørke.

9 kommentarer:

  1. Hohoho, du e god :o)
    Og du har jo heilt rett ;o)

    Godnatt hilsen herfra

    SvarSlett
  2. Så enig så enig - særlig stekepannen og tørkestativet hørtes veldig kjente ut...

    Dette var en fin blogg.

    SvarSlett
  3. Denne va go, Olga!! Go søndag:)

    SvarSlett
  4. Hahahah!!
    Den IKEA lampen har jeg prøvd å kjøpe ikke mindre enn 3 gang når jeg vært innom IKEA...MEn det finnes ikke i hvis som vi ønsker...kanskje neste gang!!

    Klem Anna

    SvarSlett
  5. Det er så fornøyelig å lese det du legger ut på bloggen din Olaug. Du har virkelig talent på det å kunne vinkle ting. Det er noe med det gjennkjennbare som gjør det så ufattelig morsomt. Gleder meg allerede til neste innlegg :))))))))))))

    SvarSlett
  6. Tusen takk for positive ord! :) Ha en god søndag videre!

    SvarSlett
  7. Altså, julestjerne kjøper jeg rett og slett ikke. Er jula over så er den over. Og jeg har SLITT med å bli kvitt dem langt uti januar. Liker ikke å ta livet av blomster. Men, slumper jeg til å få ei i gave... tyr jeg til lignende metoder som du har. Men, lar bare være å vanne dem. Hardt og brutalt. Resten av retro-stashet er så alt for velkjent. Blogg på.

    SvarSlett
  8. haha,arti:) skikkelig retro ja!

    SvarSlett